Get Adobe Flash player

BIP

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 3 W BRZEGU DOLNYM

 

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik

do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.

NASZE PRZEDSZKOLE

Przedszkole Samorządowe nr 3 „Balbinka” jest zlokalizowane w centrum dużego osiedla. Jest placówka publiczną 5- oddziałową licząca 125 dzieci. Posiada przestronne sale zajęć, węzły sanitarne. Budynek przedszkola jest dwukondygnacyjny, bezpieczny spełniający wszystkie obowiązujące normy. W przedszkolu jest zatrudnionych 10 nauczycieli i 12 pracowników niepedagogicznych. Wszyscy nauczyciele mają wyższe wykształcenie a 7 stopień nauczyciela mianowanego. Nauczyciele chętnie doskonalą swoje kwalifikacje zawodowe w ramach WDN, oraz szkoleń zewnętrznych. W przedszkolu znajduje się podręczna biblioteczka dla nauczycieli, która jednocześnie służy za gabinet do pracy indywidualnej z dziećmi. Nauczyciele mają dostęp do internetu oraz urządzeń umożliwiających przygotowanie materiałów do zajęć(kserokopiarka, komputer, skaner drukarka). Teren wokół przedszkola  otoczony jest funkcjonalnym ogrodem wyposażonym w bezpieczne urządzenia ogrodowe. Ogród to również obszar zielony z bogatą roślinnością i altanką służącą do zabaw i wypoczynku. Czas pracy przedszkola od 6.15 – 16.15.

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje
    je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
    i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
    i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
    i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

MISJA PRZEDSZKOLA

NASZE PRZEDSZKOLE

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo
  • tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

SPECYFIKA PRACY PRZEDSZKOLA

Zajęcia obowiązkowe, przedstawienia teatralne, koncerty muzyczne, rytmika, j.angielski (2 razy w tygodniu).

CELE GŁÓWNE

  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności indywidualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
  • Wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy.
  • Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek.
  • Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  • Troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny i sprawność ruchową, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych.
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  • Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej.
  • Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w szkolnym kształceniu.
  • Kształcenie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania.
  • Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
  • Budzenie zainteresowań pięknem i historią naszego regionu i kraju.
  • Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez upamiętnianie ważnych wydarzeń państwowych.
  • Szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras,
  • Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez promocję w szerszym środowisku.
  • Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
  • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.

KRYTERIA SUKCESU

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej i działalności przedszkola.
  • Zaciśnianie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Upowszechnianie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Stałe wzbogacenie przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
  • Upowszechnianie i akceptacja praw dziecka.
  • Poprawa stanu terenu wokół przedszkola.

PLANOWANE DZIAŁANIA

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Kształtowanie nawyków samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku .A w szczególności opanowania czynności samoobsługowych.
  • Zapewnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Wspomaganie rozwoju dzieci poprzez kontakt z literaturą i sztuką. Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci.
  • Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i przedszkolu – realizacja programów profilaktycznych.
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci : porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
  • Obchodzenie rocznic i świąt państwowych.
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia słów mój kraj, moja ojczyzna, zaznajomienie z godłem i barwami państwowymi poprzez naukę wierszy patriotycznych.
  • Udział w zbiórkach charytatywnych.
  • Uczestniczenie w konkursach plastycznych, sportowych i intelektualnych.
  • Angażowanie rodziców w proponowane działania przedszkola.

METODY PRACY

  • PODAJĄCE(przyswajanie ): opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem.
  • PROBLEMOWE (odkrywanie): gry dydaktyczne, giełda pomysłów- burza mózgów, inscenizacja.
  • METODY AKTYWIZUJĄCE (przeżywanie): drama, wystawa, pokaz.
  • METODY PRAKTYCZNE (działanie): ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.

SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻADANYCH

Nauczyciel przedszkola ma obowiązek zapoznać wychowanków z ich prawami i obowiązkami, aby byli świadomi jakie ich zachowania mogą być nagradzane. W celu zmotywowania dzieci do właściwych zachowań stosuje się wobec nich system nagród .

Nagrodą może być:

  • pochwała nauczyciela przedszkola wobec społeczności dziecięcej;
  • pochwała dyrektora wobec społeczności dziecięcej;
  • dyplom uznania lub list pochwalny;
  • nagroda rzeczowa.
  • przydział funkcji

Za nie przestrzeganie obowiązków dziecko może również zostać ukarane.

Karą może być:

  • upomnienie przez nauczyciela ;
  • upomnienie przez dyrektora.
  • brak nagrody;
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji;
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy;
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu dziecka.

STSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Badanie umiejętności dzieci:

  • diagnoza wstępna ( od pierwszego września do piętnastego października)
  • diagnoza półroczna ( przeprowadzona w styczniu)
  • diagnoza końcowa ( przeprowadzona w czerwcu)

Badanie poziomu umiejętności dzieci odbywa się za pomocą arkusza obserwacji dziecka.

Wyniki badań (poziom opanowanej wiedzy i umiejętności dzieci) dokumentuje się na kartach obserwacji.

Rodzice potwierdzają zapoznanie się z wynikami badań podpisem na karcie obserwacji.

Nauczyciel robi zestawienie zbiorcze ustalonych wyników poziomu umiejętności dzieci z całej grupy i przedstawia je na radzie pedagogicznej wraz z wnioskami do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy);
  • teczek prac;
  • arkusz obserwacji rozwoju dziecka;
  • gazetki przedszkolnej, zdjęć.

SYSTEM OBSERWOWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

Nauczyciele stosują ewaluacje własnej pracy(samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • rozmów z nauczycielami, rodzicami;
  • hospitacji;
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności;
  • wiedzy i postaw;
  • arkuszy samooceny nauczyciela;
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badań osiągnięć dzieci, nauczycieli jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na radach pedagogicznych analityczno-oceniajacych odbywających się według harmonogramu rad.

SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI

Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu. Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.

Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się:

  • na zebraniach grupowych;
  • w rozmowach indywidualnych;
  • poprzez wgląd do dokumentacji;
  • na zajęciach otwartych;
  • poprze udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych.

ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI

Współpraca nauczycieli w naszym przedszkolu odbywa się w oparciu o następujące formy:

  • praca w zespołach ;
  • praca warsztatowa na radach pedagogicznych;
  • wymiana doświadczeń drogą mailową.

ZASADY WSPÓLPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZINĄ DZIECKA

  • Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń;
  • Informowanie rodziców o sposobach i możliwościach otrzymywania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola.
  • Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
  • Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

ZASADY WSPÓLPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

  • Organizowanie wyjść na imprezy poza-przedszkolne: hala sportowa,  teatr;
  • Współpraca z PPP,  szkoła podstawową, biblioteką, galerią DOK, władzami samorządowymi.
  • Podtrzymywanie tradycjo organizowania dni otwartych.
  • Udział w konkursach gminnych ogólnopolskich;
  • Włączanie się przedszkola w różnorodne akcje charytatywne;
  • Akcje ekologiczne na rzecz naszego miasta.
  • Współpraca z mediami (Kurier Gmin, telewizja dolnobrzeska).

PROMOCJA PLACÓWKI

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów.
  • Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym.
  • Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej.
  • Organizacja uroczystości.
  • Dbałość o estetykę otoczenia.
  • Wydawanie gazetki przedszkolnej Balbinka

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Realizacja programu umożliwi wyposażenie „małego człowieka” w bogaty bagaż zasad i norm postępowania w codziennym życiu, wpłynie na ukształtowanie właściwych postaw, rozwinie uczucia patriotyzmu oraz umożliwi poznanie tradycji rodzinnych i narodowych.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • 1.Plan pracy przedszkola jest otwarty i opracowywany na każdy rok szkolny.
  • 2.Plan pracy przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w statucie.
  • 3.Plan pracy zatwierdza Rada Pedagogiczna.
  • REALIZACJA KONCEPCJI PRZEDSZKOLA

    opiera się na

    • 1.Programie wychowawczym.
    • 2.Programie profilakttycznym.
    • 3.Programie adaptacyjnym.
    • 4.Rocznym planie pracy.
    • PLAN PRACY

      Modyfikacja koncepcji pracy przedszkola w roku szkolnym 2016/2017 podjęta na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 15.09.2016